Aktualności

Ostatnia taśma we Wrocławiu

10-11 maja

{czwartek–piątek} 20:00
Instytut Grotowskiego,
Sala Teatru Laboratorium
Bilety: 20 PLN
Sprzedaż i rezerwacja miejsc: 
sekretariat@grotowski-institute.art.pl
tel. 71 34 45 320

Ostatnia taśma narodziła się z naszej fascynacji beckettowską architekturą ciszy. Obudowanie życia dźwiękiem, otaczanie się dźwiękiem stało się dla nas podstawowym tropem kompozycji spektaklu. W naszej pracy zakładamy, że dźwięk jest wehikułem pamięci, a przez to wehikułem czasu. Ostatnia taśma pozwala nam sprawdzić i uwydatnić przekonanie, że teatr także jest maszyną czasu. W jej centrum zawsze pozostaną cisza lub jej sceniczna namiastka, jaką jest pauza.

Przygotowując inscenizację Ostatniej taśmy, wychodzimy od sytuacji, w której młody aktor nagrywa swój głos, chcąc wykorzystać nagranie w przyszłości, gdy już będzie gotów na zmierzenie się z bohaterem Becketta. Najlepszym sprawdzianem tej gotowości jest próba przywołania Krappa już dziś – i tak przez trzydzieści lat.

Jarosław Fret i Alessandro Curti

Występuje: Alessandro Curti
Reżyseria i inscenizacja: Jarosław Fret
Tekst: Ostatnia taśma Samuela Becketta, w przekładzie na język włoski Carla Fruttera
Język: włoski z polskimi napisami
Producent: Instytut Grotowskiego
Czas trwania:
 65 min

Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie w Pszczynie

31 maja

{czwartek} 20:00
Spektakl Teatru ZAR w ramach festiwalu
Teatralna Maszyna Pszczyna
Budynek byłej pralni szpitalnej
ul. Antesa 11, 43 200 Pszczyna

Pierwsze, specjalne pokazy projektu Cesarskie Cięcie miały miejsce w maju 2007 roku we Florencji w ramach festiwalu Fabbrica Europa, gdzie zespół ZAR gościł na zaproszenie Roberto Bacciego. Premiera spektaklu odbyła się w grudniu 2007 roku we Wrocławiu, w siedzibie Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. Spektakl prezentowany podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 zdobył prestiżowe nagrody Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award.

Tytuł spektaklu jest w swej istocie metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu, w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca.

Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Nie potrafimy powiedzieć, ile spektakl zawdzięcza Aglaji Veteranyi.

W czasie pracy nad spektaklem, członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej „tektonikę” nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii.

Więcej informacji na stronie festiwalu.



Medee. O przekraczaniu we Wrocławiu

8-11 czerwca

{piątek-poniedziałek}
godzina 20:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
ul. Na Grobli 30/32, 50-421 Wrocław


Nie inscenizujemy Eurypidesa.

Medee to nieprzerwany ciąg działań aktorskich i instalacji układający się w poetycki obraz odrzucenia. Na dramaturgię muzyczną spektaklu składają się pieśni w języku arabskim, perskim, kurdyjskim wykonywane przez zaproszone do projektu śpiewaczki z Kairu, Teheranu i Stambułu. Ich głosy otoczone i skontrastowane zostały morzem łacińskich konfraterni.

Medee to nie tylko spektakl muzyczny – pojawia się w nim słowo, tekst Dimitrisa Dimitriadisa, poety greckiego, który napisał dla nas poemat/chorał I Anthropos.

Mówimy o Medei poza czasem, poza mitem. Mówimy o kwestii uniwersalnej, a równocześnie bardzo współczesnej – problemie migracji. O niemożności przekroczenia granicy, którą sami jesteśmy, którą tworzymy linią naszego ciała, przemieszczając się pomiędzy ziemią i morzem, pomiędzy kontynentami, pomiędzy ludźmi. Medea jest dla nas wielką figurą wygnaństwa. Stoi u bram Europy zanurzona w śmierci. Nie ona jednak zostaje odrzucona, lecz jej własna śmierć i możliwość pochowania w ziemi jej dzieci.

Medee to jednak nie teatr polityczny, lecz raczej intymne dotknięcie wewnętrznej granicy doświadczania bycia odrzuconym.

Spektakl Simony Sali i Jarosława Freta
dramaturgia muzyczna: Jarosław Fret
Wykonanie: Simona Sala
Śpiew: Fatma Emara, Marjan Vahdat, Selda Őztűrk
Chór: Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski, Orest Sharak, Davit Baroyan, Jarosław Fret
Tekst: Dimitris Dimitriadis
Współpraca artystyczna: Luca Poncetta
Premiera: 20 października 2016
Czas trwania: 50 minut

Bilety: 20 PLN
Sprzedaż biletów w sekretariacie Instytutu Grotowskiego.
Kontakt: s.majcher@grotowski-institute.art.pl, tel. 603 530 253