Aktualności

Anhelli. Oratorium w Rzeszowie

28 września

{piątek}
godzina 20:00 
Teatr Maska,
ul. Adama Mickiewicza 13,
35-064 Rzeszów

Koncert Anhelli. Oratorium w ramach ósmej edycji festiwalu "Źródła pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor",

Tematem Anhellego jest fenomen, z którym Teatr musi się zmierzyć chcąc uchronić istotę swego miejsca w świecie. To temat integralności naszego życia, naszych ciał, nas samych. To temat opętania. Uczynienia z naszego wnętrza naczynia dla obecnego innego życia. Może nawet przyszłego życia. To temat prześwietlenia, przeanielenia. To temat opętania przez anioła. To hołd dla Juliusza Słowackiego oraz jego podróży do Ziemi Świętej z Neapolu, przez Aleksandrię, Kair, Damaszek, podczas której napisał poemat Anhelli.

Jak przez ciało człowieka przeprowadzić anioła; pozwolić mu żyć tam przez moment? W jakim kształcie muzycznym? W jakiej wibracji?

Żyjemy w katedrach ciał. Ważne są fasady, złocenia, ważne jest położenie i relacja wobec innych. Temat Anhellego wymagałby raczej małych drewnianych kościółków, w których pozostajemy sami. W zamknięciu. Zamiast katedr – małe świątynie serca. Małe kościoły ciała. Kaplice, domy schadzek. Tu wywołuje się zmarłych przodków, ale równocześnie niedokończony projekt dziadów rozszerza się tu w seans wołania Aniołów. Ich skrzydła nie są śnieżnobiałe. Już raczej szare, osmolone dymem dogasających dusz.

Trzeba zaangażować raz jeszcze całe swoje wnętrze, całą pneumatykę naszego życia, stworzyć bardzo dużo miejsca w sobie, stworzyć rozległą pustą przestrzeń – pustą jak syberyjskie otchłanie. Tak pustą, ze aż zasysającą.

Program koncertu składa się z  bizantyjskich i sardyńskich hymnów paschalnych w wykonaniu aktorów Teatru ZAR. Prezentowane pieśni są rozszerzoną i zmodyfikowaną na potrzeby koncertu wersją partytury muzycznej ze spektaklu Anhelli Wołanie.

Więcej informacji o festiwalu można znaleźć tutaj

Koncert Anamnesis w teatrze Bouffes du Nord

12 grudnia

{środa}
godzina 20:30
37 (bis), boulevard de la Chapelle,
75010 Paris

Koncert pieśni ormiańskich, kurdyjskich, tureckich, perskich, arabskich i gruzińskich oparty na partyturze muzycznej spektakli Medee. O przekraczaniu i Armine, Sister oraz Mojry stanowiących części Tryptyku Anamnesis Teatru ZAR. Tytuł Anamnesis z greckiego αναμνησις oznacza wspomnienie lub pamięć przeszłości, odpominianie. Poszczególne części tryptyku poświęcone zostały uchodźcom, bezimiennie ginącym na Morzu Śródziemnym, ludobójstwu Ormian z roku 1915 oraz desaparecidos, wymuszonym porwaniom w Argentynie, Chile, Meksyku.

Podczas koncertu obok aktorów Teatru ZAR wykonujących pieśni łacińskich konfraterni wystąpią także muzycy z różnych stron świata i tradycji muzycznych:
Aram Kerovpyan (Francja)¸ pełniący funkcję mistrza śpiewu w ormiańskiej katedrze w Paryżu, głównym obszarem jego badań stała się muzyka ormiańska, szczególnie system modalnych skal pieśni liturgicznych;Fatma Emara (Egipt) jest śpiewaczką i członkinią zespołu Mazaher, kultywującego tradycję Zār; Marjan Vahdat (Iran), śpiewaczka urodzona w Teheranie, wykonująca tradycyjne pieśni perskie; Selda Őztűrk (Turcja) wykonuje tradycyjne pieśni weselne, lamenty, pieśni religijne; Murat İçlinalça (Turcja), Ormianin, mistrz śpiewu w kościele św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule, studiował turecką muzykę ludową w konserwatorium; Dengbesz Kazo (Turcja) muzyk i pieśniarz wykonuje zarówno popularne kurdyjskie pieśni, jak i własne kompozycje, zgodnie z tradycją dengbeszy, opowiadaczy historii.

Więcej informacji i bilety tutaj.

Medee. O przekraczaniu w teatrze Bouffes du Nord

13-15 grudnia

{czwartek, piątek} godzina 20:30
{sobota} godzina 15:30
37 (bis), boulevard de la Chapelle,
75010 Paris

Nie inscenizujemy Eurypidesa.

Medee to nieprzerwany ciąg działań aktorskich i instalacji układający się w poetycki obraz odrzucenia. Na dramaturgię muzyczną spektaklu składają się pieśni w języku arabskim, perskim, kurdyjskim wykonywane przez zaproszone do projektu śpiewaczki z Kairu, Teheranu i Stambułu. Ich głosy otoczone i skontrastowane zostały morzem łacińskich konfraterni.

Medee to nie tylko spektakl muzyczny – pojawia się w nim słowo, tekst Dimitrisa Dimitriadisa, poety greckiego, który napisał dla nas poemat/chorał I Anthropos.

Mówimy o Medei poza czasem, poza mitem. Mówimy o kwestii uniwersalnej, a równocześnie bardzo współczesnej – problemie migracji. O niemożności przekroczenia granicy, którą sami jesteśmy, którą tworzymy linią naszego ciała, przemieszczając się pomiędzy ziemią i morzem, pomiędzy kontynentami, pomiędzy ludźmi. Medea jest dla nas wielką figurą wygnaństwa. Stoi u bram Europy zanurzona w śmierci. Nie ona jednak zostaje odrzucona, lecz jej własna śmierć i możliwość pochowania w ziemi jej dzieci.

Medee to jednak nie teatr polityczny, lecz raczej intymne dotknięcie wewnętrznej granicy doświadczania bycia odrzuconym.

Spektakl Simony Sali i Jarosława Freta
dramaturgia muzyczna - Jarosław Fret
Wykonanie - Simona Sala
Śpiew: Fatma Emara, Marjan Vahdat, Selda Őztűrk
Chór: Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski, Orest Sharak, Davit Baroyan, Jarosław Fret
Tekst - Dimitris Dimitriadis
Współpraca artystyczna - Luca Poncetta

Więcej informacji o biletach i terminach można znaleźć tutaj.

 

Projekcja filmu Akropolis w teatrze Bouffes du Nord

14 grudnia

{piątek}
godzina 17:30
37 (bis), boulevard de la Chapelle,
75010 Paris
Wstęp wolny

Projekcja filmu Akropolis w Teatrze Bouffes Du Nord ze wstępem Georgesa Banu i Jarosława Freta.
Telewizyjnemu nagraniu spektaklu towarzyszy komentarz Petera Brooka.
Projekcja dedykowana jest Ludwikowi Flaszenowi.

Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.