PIEŚŃ PAMIĘCI/SINGING IN EXILE/CHŒURS EN EXIL

28 kwietnia 2015

{wtorek}, godz. 20:00

Dolnośląskie Centrum Filmowe, ul. Piłsudskiego 64a, Wrocław

Premiera filmu dokumentalnego w reżyserii Nathalie Rossetti i Turiego Finocchiaro, 72’

Międzynarodowa koprodukcja: Borak Films, CBA (Belgia), Les Productions du Lagon, PACA, Procirep and Angoa (Francja), touchFILMS, Odra Films, Teatr ZAR, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Polski Instytut Sztuki Filmowej (Polska).
Stowarzyszeni producenci Andon Akayyan, Béatrice i Louise Mast.
Projekt otrzymał wsparcie Anadolu Kültü i Calouste Gulbenkian Foundation.

Aby podtrzymać tradycję ormiańskiej pieśni liturgicznej, zagrożonej zapomnieniem, dwoje Ormian z diaspory ormiańskiej, Aram oraz Virginia Kerovpyan wraz z Jarosławem Fretem i międzynarodową grupą aktorów z Teatru ZAR z Wrocławia, wybierają się w podróż do miejsc, skąd ta sztuka się wywodzi, do Anatolii. W czasie wyprawy wychodzi na jaw bogactwo unicestwionej kultury i tragiczna historia zgładzonego narodu. Śpiew staje się wtedy źródłem prawdy, życiodajnym powiewem oraz językiem tworzenia.
www.singing-in-exile.com

Nathalie Rossetti (reżyserka) - po ukończeniu studiów w DAMS na Uniwersytecie w Bolonii i w szkole teatralnej Orazio Costa we Florencji, od 1991 r. pracowała jako scenarzystka, twórczyni filmów dokumentalnych, konsultantka muzyczna w branży filmowej oraz asystentka reżyserów i producentów we Włoszech i w Belgii. Oprócz pisania scenariuszy do krótkometrażowych filmów, pracowała jako współautorka czterech filmów fabularnych, w tym filmu ‘Le Nain Rouge’ w reżyserii Yvan Le Moine, nagrodzonym Quinzaine des Réalisateurs na festiwalu w Cannes w 1998 roku. Autorka filmu dokumentalnego Oltre il ring [Beyond the ring] (56’), 2005, nagrodzonego Honorable Mention, FICTS in Milano. Od roku 2000 wspólnie z mężem, Turim Finocchiaro, realizują i produkują własne filmy dokumentalne, związane ze sztuką, antropologią i społeczeństwem.

Turi Finocchiaro (producent/współreżyser) - po ukończeniu studiów filmowych na poziomie artystycznym (Francja) i technicznym (Belgia), rozpoczął pracę w dziedzinie produkcji audiowizualnej przy filmach fabularnych (Włochy), a następnie dokumentalnych (Belgia). Począwszy od 1993 roku pracował dla wielu firm produkcyjnych w zakresie rozwoju projektu i składania wniosków o dofinansowanie z wielu programów europejskich (w tym: Media+, Eurimages). To doprowadziło go do założenia w Rzymie w 1996 roku firmy poświęconej wyłącznie rozwijaniu projektów. W 1998 roku założył Impronte Digitali w Rzymie, niezależną firmę produkującą filmy krótkometrażowe i dokumentalne. Po powrocie do Belgii w 2004 zrealizował kilka filmów z Nathalie Rossetti, z którą w 2009 roku założył Borak Films (wspólnie z Amel Bouzid).

Wspólnie zrealizowali między innymi film dokumentalny Yiddish Soul (53’), 2006 i musical Yiddish Soul concert (43’), 2006, pokazywane na festiwalach filmowych na całym świecie. Ich film Against Blood Justice [Oltre la legge del Sangue] (53’), 2008 otrzymał takie nagrody, jak: Award for best European documentary on Eastern Europe - Astra Film Festival (Sibiu, Rumunia, listopad 2009), Special Award for Human Rights 'ADEM DEMAÇI', One World Human Rights International Documentary Film Festival in Prishtina 2009 (Kosowo, grudzień 2009) i Grand Prix for Creative Documentaries, 8th International Human Rights Film Festival FIFDH (Paryż, marzec 2010). W 2007 roku we Włoszech stworzyli międzynarodowy festiwal filmów dokumentalnych „Faito Doc Festival”, który jest organizowany każdego lata (www.faitodocfestival.it).

To, co nas porywa w pracy nad filmami dokumentalnymi, to spotkania ze zwykłymi ludźmi i ich niecodziennymi opowieściami. Kiedy ich historie stają się wyzwaniem dla naszych przekonań, gdy przełamują bariery, uprzedzenia i stereotypy oraz pozwalają nam zobaczyć rzeczy inaczej, czujemy konieczność opowiedzenia o tym przez film. Chcemy z jak największą liczbą ludzi podzielić się dostępem do historii i naszego dla nich zdumienia. Opowieści, które zawierają element odrodzenia wpływają na nas szczególnie [Nathalie i Turi].

Film dofinansowany ze środków Dolnośląskiego Funduszu Filmowego oraz funduszy Miasta Wrocławia i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego

Produkcja dofinansowana ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej