Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie w Indiach

18-20 lutego

{niedziela}
godzina 17:30
godzina 20:00
Nowe Delhi
{wtorek}
godzina 20:00
Bangalur

Spektakl Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie został zaprezentowany trzykrotnie podczas Olimpiady Teatralnej 2018 w Indiach. Cesarskie Cięcie prezentowane było na całym świecie i otrzymalo prestiżową nagrodę Herald Angel podczas festiwalu w Edynburgu. Po raz pierwszy spektakl zostanie pokazany przed hinduską publicznością w Nowym Delhi, a parę dni później w Bangalurze. 

Tytuł spektaklu jest w swej istocie metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu, w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca.

Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Nie potrafimy powiedzieć, ile spektakl zawdzięcza Aglaji Veteranyi.

W czasie pracy nad spektaklem, członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej „tektonikę” nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii.

Więcej o spektaklu można znależć tutaj.