Medee. O przekraczaniu w teatrze Bouffes du Nord

13-15 grudnia

Teatr ZAR po raz pierwszy odwiedził słynny paryski Bouffes Du Nord. Zaprezentowane zostały Medee. O przekraczaniu, które miały premierę w 2016 roku podczas Olimpiady Teatralnej we Wrocławiu i w metaforyczny sposób opowiadają o losie uchodźców próbujących przekroczyć Morze Śródziemne by dotrzeć do Europy. 

Nie inscenizujemy Eurypidesa.

Mówimy o Medei poza czasem, poza mitem. Mówimy o kwestii uniwersalnej, a równocześnie bardzo współczesnej – problemie migracji. O niemożności przekroczenia granicy, którą sami jesteśmy, którą tworzymy linią naszego ciała, przemieszczając się pomiędzy ziemią i morzem, pomiędzy kontynentami, pomiędzy ludźmi. Medea jest dla nas figurą wygnaństwa. Stoi u bram Europy. Nie ona jednak zostaje odrzucona, lecz jej własna śmierć i możliwość pochowania w ziemi jej dzieci: młodych, zgwałconych w drodze kobiet, okaleczonych młodzieńców, okradzionych starców… Innych.

Medee to nie teatr polityczny, lecz polityka przez teatr – intymne dotknięcie granicy bycia odrzuconym. To requiem dla tych wszystkich, których imion nigdy nie poznamy i którzy giną w drodze na nasz kontynent. Uwiedzeni Europą, jej obrazem i mitem, stoją u jej bram, nie mogąc przekroczyć granicy, przecinają linie swojego życia.
Na dramaturgię muzyczną spektaklu składają się pieśni w językach arabskim, perskim, kurdyjskim, wykonywane przez zaproszone do projektu śpiewaczki z Kairu, Teheranu i Stambułu. Ich głosy otoczone i skontrastowane zostały morzem pieśni łacińskich konfraterni.


Spektakl Simony Sali i Jarosława Freta
Dramaturgia muzyczna: Jarosław Fret
Chór: Aleksandra Kotecka, Davit Baroyan, Jarosław Fret, Orest Sharak, Tomasz Wierzbowski, Mertcan Semerci
Śpiew: Fatma Emara, Marjan Vahdat, Selda Őztűrk
Suita Jana Sebastiana Bacha na wiolonczelę nr 1, G-dur
w wykonaniu Dominiki Wicher
Premiera: 20 października 2016

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego